Lars tycker om att lära upp nya förare.

Lars Björk Göteborgs Spårvägar

Redan när Lars Björk började arbeta som spårvagnsförare på Göteborgs Spårvägar hade han siktet inställt på att bli instruktör och utbilda nya förare. Idag, 3 år senare, har han nått det målet. Mellan instruktörsuppdragen är han själv ute i trafiken och kör.

– Det gör att jag har ett varierande och utvecklande arbete, säger Lars Björk.

Instruktörerna hos Göteborgs Spårvägar är förare i grunden och har utöver det genomgått en 76 dagar lång internutbildning.

– Möjligheten att vidareutbilda sig kommer vartannat eller vart tredje år. När jag hade varit ute i trafiken i drygt ett år dök tillfället upp och jag nappade direkt! berättar Lars.

I sin roll som instruktör varvar han teori och praktik och lär ut allt från vilka trafikregler som gäller till ergonomi, hur biljettmaskinerna fungerar och hur passagerare ska bemötas.

– Under övningskörningen lägger vi också vikt vid ekokörning, ödmjukhet mot andra trafikanter och körning i stadstrafik, berättar Lars. I vagnen har instruktören det yttersta ansvaret för säkerheten, men ska givetvis även lära ut körmetoden och finnas där som ett stöd för eleven.

Olika bakgrunder

Både utbildningen till förare och instruktör genomförs internt hos Göteborgs Spårvägar. Utöver grundläggande krav som B-körkort, är det viktigt att man har ett trafikseende och personlig lämplighet för att köra spårvagn.

– Det finns en stor bredd bland de som arbetar här, och det är roligt att det samlas människor med väldigt blandade bakgrunder, tycker Lars. Själv har han tidigare arbetat både som chef i IT-branschen och i hamnen på Island. Till Göteborgs Spårvägar hittade han tack vare en granne till sin mamma som uppmärksammade honom på möjligheten.

Fantastisk sammanhållning

Det roligaste med arbetet på Göteborgs Spårvägar tycker Lars är att se eleverna utvecklas till färdiga förare ute i trafiken. Eftersom det är hans första kommunala arbete skiljer sig upplevelsen från tidigare arbetsplatser.

– Organisationen har visat en ödmjukhet och öppenhet som jag inte visste fanns. Här är en väldigt bra sammanhållning. Det är en stolthet för företaget! säger Lars

För egen del ser han flera chanser att komma vidare i organisationen.

– Både chefer och medarbetare är uppmuntrande och dessutom utvecklas verksamheten och kollektivtrafiken på ett spännande sätt så här finns goda utvecklingsmöjligheter.

Upphandlare – ett varierande yrke där det händer mycket

Inköpare Göteborgs Spårvägar

När Malin Andersson skulle göra sin sista praktik föll valet på Göteborgs Spårvägar.

– Jag hade hört mycket gott om företaget och såg att de dessutom sökte personal. Företaget verkade vara i en utvecklingsfas och jag tyckte det var spännande att komma in där det händer! säger Malin.

Idag arbetar Malin heltid som upphandlare på Göteborgs Spårvägar. Hon deltar i allt från att ta fram underlag till upphandlingar, till att värdera inkomna anbud och teckna avtal. Hon deltar också när det som handlats upp implementeras i verksamheten.

– Jag sitter en del i möten men dagarna ser olika ut beroende på vilken fas upphandlingen är i. Extra varierande blir det när jag är inblandad i flera olika upphandlingar samtidigt, säger Malin.

Avtal om konsulter och försäkringssystem

Innan hon började på Göteborgs Spårvägar gick Malin en yrkesutbildning till Strategisk inköpare på Företagsekonomiska institutet i Göteborg. Utbildningen riktade sig inte mot offentlig verksamhet men lärde Malin hur inköpsprocessen och logistikkedjan fungerar.

– Eftersom utbildningen inte tog upp de här delarna har jag lärt mig väldigt mycket på Göteborgs Spårvägar: hur processen går till från det att behovet uppstår till uppföljningen efter att vi använt den upphandlade leverantören en period, berättar Malin.

Malin har också via arbetsplatsen gått en utbildning i hur offentliga upphandlingar går till.

På inköpsavdelningen finns dels Malins sektion som arbetar med upphandlingar dels en sektion som arbetar med inköp. Malin och hennes fyra kollegor har hand om de avtal som inköpare runt om i organisationen sedan gör sina inköp utifrån. Det finns en stor bredd i vad som upphandlas.

– Ena dagen kan det vara en konsult och nästa dag ett försäkringssystem, berättar Malin.

Aldrig långtråkigt

Inköpsavdelningen, som den ser ut idag, startade i samma veva som Malin började sin praktik och hon tycker det är roligt att ha varit med från början. Framtiden ser hon positivt på.

– Det finns stora möjligheter att utvecklas inom företaget och jag kan inte se att jag någonsin kommer att ha tråkigt, bli rastlös eller känna att jag inte har något att göra här!

– Göteborgs Spårvägar är ett företag där det händer mycket och en plats som är i ständig utveckling. Jag har gått flera interna och externa utbildningar via jobbet – företaget satsar mycket på sina anställda. Det känns att de är måna om att medarbetaren ska ha det bra, sammanfattar hon.

En arbetsplats med många alternativ

Denise Rosberg

Under snart tre år på Göteborgs Spåvägar har trafikledaren Denise Rosberg aldrig tackat nej till att prova nya saker. Det har gjort att hon fått testa både skyltverkstaden, hittegods och hållplatsservice.

–Det roligaste har varit variationen som kommer med olika roller, att som informatör komma i kontakt med och hjälpa resenärerna och som trafikledare se till att de trafikstörningar som uppstår påverkar så lite som möjligt, säger Denise.

 När Denise skulle påbörja sin masterutbildning letade hon efter ett extrajobb som gick att kombinera med utbildningen. Att arbeta som informatör hos Göteborgs Spårvägar verkade intressant och varierande. Denise fick jobbet, och trivdes dessutom så bra att hon valde att fortsätta arbeta istället för att studera.

Sedan dess har Denise arbetat med hittegods, hållplatsservice och på skyltverkstaden. Idag är hon trafikledare. Att hon alltid tackat ja till nya arbetsuppgifter och drivits av en vilja att lära sig mer har gjort att Denise utvecklats inom företaget.

– Jag har stor nytta av att ha sett så många delar av verksamheten. Som trafikledare är det exempelvis ett stort plus att ha varit på hållplatsservice eftersom jag känner till många av hållplatserna och hur deras omgivning ser ut, berättar Denise.

Informerar om förseningar

Som trafikledare är det Denise som tar emot meddelanden om förseningar från förare och skyltar upp dem på Nils Ericson terminalen så att resenärerna hittar rätt. Trafikledaren finns där även för förarna, bland annat genom att guida till rätt gate på terminalen och se till att reglerna när bussarna kör till och från sin gate följs.

– Vid vissa tidpunkter är vi också störningssamordnare för hela Västra Götaland. Då ansvarar vi för att informera om samtliga stopp och förseningar för buss, tåg och spårvagn i hela regionen, berättar Denise.

Denise trivs bra i rollen som trafikledare och hon tycker om både arbetsuppgifterna och kollegorna. Hon beskriver arbetet som flexibelt och tycker att det är svårt att tröttna när det finns så många olika saker att göra.

Stort fokus på service

En av arbetets utmaningar är att möta resenärer som drabbats av förseningar, hitta den bästa möjliga lösningen och därigenom vända deras humör. Just att hjälpa resenärerna och ge service är något Denise fått mersmak för.

– Det handlar om så mycket mer än bara resvägar, priser och de olika korten. Som informatör möter man många människor, till exempel turister som undrar hur de ska ta sig till Liseberg eller hotellet de ska bo på. Så jag har fått stor kännedom om staden på köpet, säger hon.

Denise har trivts med arbetet på Göteborgs Spårvägar sedan dag ett och aldrig ångrat beslutet att stanna kvar.

– Att visa att man tycker det är roligt, gör att man har bra chanser att prova olika arbetsuppgifter och avancera inom organisationen och utvecklas, avslutar hon.

 

Han projektleder renoveringen av M32

Projektledare renovering M32 Göteborgs Spårvägar

Sedan februari förra året genomförs en omfattande renovering av spårvagnarna M32, även kända som ”de italienska vagnarna”. Krste Cvetkovski är projektledare för renoveringsarbetet och fungerar som spindeln i nätet.

– Det gäller att hela tiden vara beredd när det händer något, pusha på och hitta lösningar, säger Krste.

Innan han började som projektledare hade Krste arbetat som konsult för Göteborgs Spårvägar på halvtid i ett år. När han såg att tjänsten som projektledare för renoveringen av M32 annonserades ut, väcktes hans intresse. – Tidigare har jag varit mer inriktad mot järnväg, men i Göteborg kände jag att det var spårvägen som gällde, berättar Krste. Under sju månader har Krste haft det övergripande ansvaret för ett team på fem personer som jobbar med renoveringen av M32.

 

Hitta lösningar

Krste sköter kommunikationen med leverantören i Italien och de som utför reparationerna i Stockholm. När något inte fungerar i renoveringsarbetet görs en teknisk analys för att ta reda på vad som är problemet.

– De andra i teamet arbetar lite mer ”hands-on”, medan det är min uppgift att identifiera ett behov, kommunicera det och se till att rätt person tar sig dit där det behövs och gör det som behöver göras, förklarar Krste.

Sedan han började på Göteborgs Spårvägar har Krste fått större insikt i hur viktig kommunikationen är för att ett projekt ska kunna genomföras smidigt.

– Jag har insett hur lätt det är att missförstå och vikten av att tydligt kommunicera samma budskap till alla för att få med dem på banan, säger Krste.

 

Högteknologisk arbetsplats

Det är första gången Krste arbetar på en kommunal arbetsplats och han tror att det finns en del som inte sett Göteborgs Spårvägar från insidan, som har en missvisande bild av vad det innebär att arbeta här. Själv har Krste läst till civilingenjör på Chalmers där han senare även doktorerade inom materialteknik. Han beskriver Göteborgs Spårvägar som en arbetsplats med fokus på planering och produktion och att det finns många olika teknologier och yrkesgrupper.

– Organisationen är som en egen fabrik där det händer mycket hela tiden, säger Krste.

Utöver att arbetet är omväxlande tycker Krste att det finns nya saker att lära sig hela tiden. Det är en fri arbetsplats och de som vill och visar att de kan ta ansvar, får göra det. Dessutom lyfter han värdet i att arbeta med något som fyller en så viktig funktion i samhället.

– Företaget är inne i en förändringsfas och det finns ett mål från staden om effektivisering, som vi alla strävar mot, och det känns lovande. Här står inget stilla! säger Krste.

 

Ett bra förstajobb som gör skillnad

Produktionsingenjör Göteborgs Spårvägar

Som född och uppvuxen i Göteborg har Christoffer Brants alltid känt till Göteborgs Spårvägar. När det våren 2014 blev dags för honom att göra sitt exjobb såg han chansen att lära känna företaget under ytan. Efter att utbildningen var färdig sökte han sig tillbaka och sedan september arbetar han som produktionsingenjör på företaget.

Arbetet på Göteborgs Spårvägar är sällan repetitivt och Christoffer spenderar tid både framför datorn och ute i verkstäderna. Han kartlägger och effektiviserar arbetsprocesser, både större jobb som truckbyten och mindre som att effektivisera en enskild hjulrenoveringsstation.
– Det kan handla om en tidsstudie av hur lång tid de olika momenten tar för att se om det finns möjlighet att förbättra renoveringsarbetet till nästa gång, säger han.

Om analysen visar på förbättringspotential är det Christoffer som uppdaterar arbetsrutinen. Att komma ut i verksamheten och se verkligheten är nödvändigt för att kunna göra ett bra jobb menar Christoffer. På så sätt syns också effekten av hans arbete och Christoffer får bekräftat att det han gör skapar nytta för organisationen.

 

Rätt in i hetluften

Han beskriver sin arbetsplats som ett erkänt företag som de allra flesta känner till.
– Göteborgs Spårvägar är ett bra förstajobb efter examen. Jag kastades rätt in i hetluften och fick direkt börja tillämpa det jag lärt mig under min utbildning, berättar Christoffer.
Jobbet föregicks av en treårig ingenjörsutbildning på Högskolan i Borås, mer specifikt programmet industriell ekonomi – affärsingenjör med inriktning mot maskinteknik. Idag har han stor nytta av det processtänk han utvecklade under studierna. Även vanan att arbeta i projektform har varit nyttig.

Ett varmt mottagande och att kollegorna varit måna om att Christoffer ska känna sig inkluderad är något han har uppskattat mycket som ny i verksamheten.
– Både chefer och medarbetare har hjälpt mig att komma in i organisationen; det finns en god anda på företaget, berättar han.
Han blev också positivt överraskad av det stora engagemanget bland de anställda och deras vilja att utvecklas. Christoffer berättar hur både de som arbetat länge och de som är nya brinner för att driva organisationen framåt, något han menar är nödvändigt i dagens samhälle.

 

Påverka och vara delaktig

Framtiden ser Christoffer ljust på. Han har en projektanställning som löper till och med september och därefter hoppas han kunna stanna kvar på företaget.
– Det passar mig som handen i handsken så det är bara att köra på! säger han.
Han uppmanar dem som är nyfikna på att arbeta hos Göteborgs Spårvägar att söka.
– Det finns alla möjligheter inom företaget och som anställd får man en utmärkt chans att påverka och vara delaktig i att föra ett företag framåt!